يزدفردا :آئين نامه اجرايي انتخابات شوراهاي اسلامي روستا و بخش مصوب 16/4/1381 هيأت وزيران با آخرين اصلاحات جهت اطلاع كليه راي دهندگان وكانديداها تهيه و اميد كه توانسته باشيم در امر اطلاع رساني به وظيفه خود عمل نمائيم   

فصل اول - كليات

ماده 1- در اين آيين نامه عنوان ‹‹ قانون تشكيلات ، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375 ›› به اختصار ‹‹ قانون ›› ناميده مي شود .
ماده 2- مقصود از عبارت ‹‹ شورا ›› در اين آيين نامه ، شوراهاي اسلامي ‹‹ روستا و بخش ›› مي باشد .
ماده 3- اولين جلسه رسمي شوراها در همان تاريخ مذكور در ماده 3 قانون تشكيل خواهد شد .
تبصره – چنانچه به استناد مواد (31 ، 83 و 84) قانون انتخابات مياندوره اي برگزار شود فعاليت شوراي تشكيل شده براي باقيمانده همان دوره خواهد بود .
ماده 4- تعداد اعضاي علي البدل شوراها ، موضوع ماده (8) قانون ، به شرح زير تعيين مي شود :
1- شوراهاي داراي 3 نفر عضو اصلي ، 2 نفر .
2- شوراهاي داراي 5 نفر عضو اصلي ، 3 نفر .
ماده 5- هر يك از روستاها و بخشهاي موضوع ماده (12) قانون به عنوان يك حوزه انتخابيه محسوب ميشود .
تبصره 1- انتخابات هر تيره از عشاير كوچ روي كشور موضوع ماده 68 مكرر قانون عيناً مطابق انتخابات شوراي اسلامي روستا برگزار خواهد شد .
تبصره 2- در اجراي تبصره ذيل ماده 7 قانون ، مركز آمار ايران موظف است جمعيت هر روستا را طبق آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن به وزارت كشور اعلام نمايد و در صورت نبود كد سرشماري براي هر روستا و يا فقدان آمار جمعيتي حسب درخواست وزارت كشور ، نسبت به تعيين جمعيت روستاي ذيربط اقدام نمايد .
ماده 6- در صورتي كه انتخابات چند حوزه انتخابيه موضوع ماده (5) اين آيين نامه به طور همزمان برگزار شود ، بـمنظور حـفظ اسـتقلال انتخابات هر حوزه، كليه اقدامات از قبيل صدور آگهي ها وتنظيم صورتجلسه ها براي هر يك از حوزه ها به صورت مستقل انجام و سوابق انتخاباتي هر حوزه جداگانه نگهداري مي شود .
تبصره - ‹‹ در صورتي كه همزمان با برگزاري انتخابات شوراها ، انتخابات ديگري نيز برگزار گردد به تشخيص و دستور وزارت كشور يك شعبه ثبت نام و اخذرأي و حتي الامكان با اعضاي واحد و با صندوقهاي مجزا براي هر يك از انتخابات در نظر گرفته خواهد شد . ››
ماده 7- اخذرأي در يكي از روزهاي تعطيل رسمي انجام مي شود و مدت زمان آن حداقل هشت ساعت خواهد بود .
تبصره 1 – مدت زمان اخذرأي با تصويب و موافقت مشترك هيأتهاي اجرايي و نظارت بخش ، قابل تمديد ميباشد .
تبصره 2 - ‹‹ در صورتي كه همزمان با برگزاري انتخابات شوراها ، انتخابات ديگري نيز برگزار گردد ، تشخيص ضرورت و مدت تمديد اخذرأي در يك يا چند حوزه يا سراسر كشور ، برعهده وزير كشور است . ››
ماده 8- بخشدار موظف است در اجراي مواد ( 3 ) و ( 16 ) قانون ، پس از تأييد نهايي صحت انتخابات و قطعي شدن نتيجه آن بلافاصله پس از پايان دوره قبل ، از اعضاي اصلي شورا دعوت نمايد تا در اولين جلسه رسمي شورا كه به رياست مسن ترين عضو تشكيل مي شود ، نسبت به انتخاب هيأت رئيسه شورا اقدام نمايند .
ماده 9- دهدار در تمام مراحل برگزاري انتخابات زير نظر بخشدار متبوع و به عنوان نماينده رسمي وي مجري برنامه هاي انتخابات در حوزه مأموريت خود مي باشد .
ماده 10- در صورت اجراي ماده ( 8 ) قانون مبني بر خروج عضو يا اعضايي از شورا ، رئيس يا نايب رئيس شورا موظف است بلافاصله مراتب را به طور كتبي به اطلاع بخشدار برساند .
ماده 11- بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول نامه شورا مبني بر خروج اعضاء از شورا ، از اعضاي علي البدل به ترتيب بيشترين رأي براي جايگزيني اعضاي خارج شده دعوت به عمل آورد و مراتب را به شوراي مربوط اعلام نمايد .
ماده 12 ( اصلاحي 15/5/1382 ) – چنانچه فردي به طور همزمان در بيش از يك حوزه انتخابيه در انتخابات شوراها ثبت نام نمايد به دستور وزارت كشور و فرمانداران و بخشداران نام وي از فهرست داوطلبان حذف مي شود و از آن تاريخ به مدت چهارسال از داوطلب شدن در انتخابات شوراها محروم مي گردد .
ماده 13- براي انتخاب اعضاي علي البدل شوراها نيازي به برگ رأي يا اخذرأي مجزا و يا مشخص نمودن اعضاي علي البدل در برگ رأي نيست ، بلكه در پايان رأي گيري و قرائت و شمارش آراء ، دارندگان رأي به ترتيب بيشترين رأي بدست آمده وبه تعداد مورد نياز به عضويت اصلي و يا علي البدل شوراها درمي آيند . بنابـراين رأي دهـنده ، اسامي نامزدهاي مورد نظر خود را حداكثر به همان تعداد اعضاي اصلي شورا در برگ رأي درج مي نمايد .
ماده 14- هيأت اجرايي مسئول اجراي تبصره ذيل ماده (17) قانون مي باشد .
تبصره – نامزدهاي انتخاباتي ذي نفع در صورت تمايل مي توانند در جلسه قرعه كشي شركت نمايند . تاريخ و محل قرعه كشي بايد حداقل (24) ساعت قبل توسط بخشدار به منتخبين ذيربط ابلاغ شود .
ماده 15- سرپرست بخشداري به جاي بخشدار خواهد بود .
ماده 16- در اجراي ماده (41) قانون ، نيروي انتظامي در كليه مراحل مكلف به همكاري با مجريان انتخابات است و حسب درخواست استاندار ، فرماندار و بخشدار موظف است مأمورين و امكانات خود را در اختيار آنان قرار دهد .
ماده 17- در صورت توقف ، ابطال و يا انحلال شورا توسط مراجع قانوني مذكور در مواد (57) ، (81) و (84) قانون ، مراجع مذكور موظفند بلافاصله مراتب توقف ، ابطال و يا انحلال شورا را به بخشدار مربوط اعلام نمايند . شروع مهلت 2 ماهه براي تجديد انتخابات ، از زمان وصول اعلام توقف ، ابطال و يا انحلال خواهد بود .
ماده 18- بخشدار موظف است به محض اطلاع از توقف ، ابطال و يا انحلال شورا ، مراتب را به وزارت كشور اعلام نمايد .
ماده 19- مجلس شوراي اسلامي پيش از شروع انتخابات به استناد ماده (53) قانون ، اعضاي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات را با ذكر سمت ايشان در هيأت ، به وزارت كشور معرفي مي نمايد .
مـاده 19 مكرر - ‹‹ وزارت كشـور و هـيأت مركزي نظارت بر انتخابات مي توانند برگزاري انتخابات مياندوره اي شوراها را به استانداران و هيأت نظارت استان واگذار نمايند در اين صورت استانداري موظف است با هماهنگي و تأييد هيأت نظارت استان نسبت به برگزاري انتخابات اقدام نمايد . ››
فصل دوم – هيأت اجرايي
ماده 20- در اجراي ماده (86) قانون ‹‹ وزارت كشور موظف است اعتبار مورد نياز براي پرداخت حق الزحمه به كليه افرادي كه در امر برگزاري انتخابات همكاري مينمايند اعم از مشاغل آزاد ، دولتي و بازنشستگان را برآورد و براي تصويب و تأمين اعتبار به هيأت وزيران پيشنهاد نمايد . ››
ماده 21- بخشدار موظف است پس از وصول دستور شروع انتخابات ، براساس ماده (33) قانون به منظور تشكيل هيأت اجرايي بخش از ساير اعضاي اداري هيأت دعوت به عمل آورد .
ماده 22- ‹‹ بخشدار موظف است در اجراي تبصره ماده (33) قانون ، به منظور تعيين معتمدان اصلي و علي البدل عضو هيأت اجرايي بخش (30) نفر از معتمدان اقشار مردم را انتخاب نمايد . ››
ماده 23- بخشدار موظف است بلافاصله از معتمدان منتخب ، اعضاي اداري هيأت اجرايي و هيأت نظارت بطور كتبي دعوت نمايد . معتمدان حداكثر ظرف (2) روز از تاريخ دعوت تشكيل جلسه ميدهند و پس از حضور حداقل دو سوم آنان ( 20 نفر از 30 نفر ) از بين خود (7) نفر را به عنوان معتمدان اصلي و (5) نفر را به عنوان معتمدان علي البدل هيأت اجرايي با رأي مخفي و اكثريت نسبي آراء انتخاب و مراتب را صورتجلسه مي نمايند .
ماده 24- بخشدار موظف است مراتب انتخاب معتمدين اصلي و علي البدل و تشكيل هيأت اجرايي را از طريق سلسله مراتب اداري به ستاد انتخابات كشور اعلام نمايد .
ماده 25- مهلت تشكيل هيأت اجرايي از زمان وصول دستور شروع انتخاب ، حداكثر پنج روز مي باشد .
ماده 26- دوسوم اعضاي هيأت اجرايي براي رسميت جلسات ، موضوع ماده (36) قانون و تبصره (1) ذيل آن ، (8) نفر مي باشد .
ماده 27- رؤساي هيأتهاي اجرايي و نظارت موظفند با هماهنگي لازم ، فردي را كه به طور همزمان در بيش از يك هيأت ، اعم از اجرايي يا نظارت عضويت دارد ، در يك هيأت ابقا و از ساير هيأتها حذف نمايند .
ماده 28- هيأت اجرايي موظف است در اجراي مواد (62) و (65) قانون هيأت نظارت بخش را در جريان مراحل و امور انتخابات قرار دهد و يك نسخه از كليه صورتجلسه ها و آگهي هاي خود را به آن هيأت تحويل نمايد .
ماده 29- هيأت اجرايي در مهلت مقرر و در اجراي ماده (39) قانون ، تشكيل جلسه مي دهد و تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذرأي حوزه انتخابيه را تعيين و پس از تنظيم صورت جلسه ، يك نسخه آن را به بخشدار تسليم مي نمايد .
ماده 30- بخشدار موظف است براساس صورت جلسه دريافتي از هيأت اجرايي ، آگهي انتخابات حاوي تاريخ اخذرأي ، ساعات اخذرأي ، شرايط انتخاب كنندگان ، جرايم و تخلفات و مقررات جزايي و محل شعب ثبت نام و اخذرأي را تنظيم و در موعد مقرر براي اطلاع عموم در حوزه انتخابيه منتشر نمايد .
ماده 31- بخشدار موظف است در اجراي ماده (40) قانون ، پس از وصول اسامي اعضاي شعبه ثبت نام و اخذرأي نسبت به صدور احكام آنان اقدام نمايد .
تبصره – به منظور جلوگيري از هرگونه خللي در برگزاري برنامه هاي روز ثبت نام و اخذرأي هيأت اجرايي موظف است ترتيبي اتخاذ نمايد كه در صورت عدم حضور هر يك از اعضاي شعبه ، بلافاصله فرد جايگزين به محل شعبه اعزام گردد .
ماده 32- بخشدار موظف است ترتيبي اتخاذ نمايد كه يك روز قبل از روز اخذرأي ، محل شعبه يا شعب ثبت نام و اخذرأي آماده شود .
ماده 33- بخشـدار موظف است بـراي هر يك از شعب ثبت نام و اخذرأي ، يك نفر نماينده كه بايد حتي الامكان از كارمندان دولت باشد ، از طرف خود تعيين و نسبت به صدور حكم آنان اقدام نمايد و براي تحويـل گرفتن صندوق و تعرفه و برگ رأي و ساير وسايل و لوازم انتخاباتي با تعيين تاريخ و محل مراجعه ، از ايشان و اعضاي شعبه براي شركت در جلسه توجيهي دعوت به عمل آورد .
تبصره – به منظور جلوگيري از هرگونه خللي در برگزاري برنامه هاي روز ثبت نام و اخذرأي بخشدار موظف است ترتيبي اتخاذ نمايد كه در صورت عدم حضور هر يك از نمايندگان خود ، بلافاصله فرد يا افراد جايگزين را به محل شعبه اعزام نمايد .
ماده 34- هيأت اجرايي موظف است پس از حضور نمايندگان بخشدار و اعضاي شعب در جلسه توجيهي ، برنامه ثبت نام و اخذرأي و قرائت و شمارش آراء و سـاير آموزشـهاي لازم ، صندوق اخذرأي و تعرفه و برگ رأي و مهر انتخابات و ساير مسائل مورد نياز را به نمايندگان بخشدار تحويل دهد . هيأت اجرايي موظف است ترتيبي اتخاذ نمايد تا شعب ثبت نام و اخذرأي حداقل يك ساعت قبل از شروع اخذرأي آماده به كار شوند و مسئولين شعبه در محل حاضر باشند .
تبصره – نمايندگان بخشدار موظفند بلافاصله پس از حضور در محل شعبه ثبت نام و اخذرأي ، صندوق و تعرفه و برگهاي رأي و ساير وسايل و لوازم مورد نياز را در اختيار اعضاي شعبه قرار داده و آنان را نسبت به وظايف خود توجيه نمايند . مسئوليت حفظ و حراست از برگهاي رأي به منظور جلوگيري از خروج آنها از محل شعبه اخذرأي به عهده نماينده بخشدار مي باشد .
ماده 35- در صورت تعيين و معرفي كتبي ناظر براي هر يك از شعب ثبت نام و اخذرأي از طرف هيأت نظارت بخش ، بخشدار موظف است نسبت به اعزام وي به نحوي كه قبل از شروع اخذرأي در محل شعبه حضور داشته باشد ، اقدام نمايد .
ماده 36- بخشدار موظف است براي حفاظت شعب ثبت نام و اخذرأي با همكاري و هماهنگي نيروي انتظامي به تعداد لازم و حداكثر تا (3) نفر از مأموران مذكور انتخاب و ضمن صدور ابلاغ نامبردگان ، آنان را به همراه نماينده خود و ناظر و اعضاي شعبه ثبت نام و اخذرأي به محل اعزام نمايد .


فصل سوم – هيأتهاي نظارت
ماده 37- در اجراي ماده (53) قانون و به استناد ماده (73) قانون اصلاح قانون تشكيلات شوراهاي اسلامي كشوري و انتخابات شوراهاي مزبور مصوب 29/4/1365 به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها ، هيأت مركزي نظارت بر امر انتخابات شوراهاي اسلامي كشوري متشكل از (3) نفر از اعضاي كميسيون شوراها و امور داخلي و (2) نفر از اعضاي كميسيون اصل (90) به انتخاب مجلس شوراي اسلامي تشكيل مي شود .
تبصره – در صورتي كه به تعداد لازم از كميسيونهاي مذكور داوطلب نباشد ، مجلس از ميان ساير نمايندگان داوطلب (5) نفر را انتخاب مي نمايد .
ماده 38- در اجراي ماده (53) قانون و به استناد ماده (74) قانون اصلاح قانون تشكيلات شوراهاي اسلامي كشوري و انتخابات شوراهاي مزبور مصوب 29/4/1365 به منظور نظارت بر امر انتخابات شوراهاي اسلامي كشوري در هر استان ، هيأت نظارت استان مركب از سه نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي آن استان به تعيين هيأت مركزي نظارت تشكيل مي شود . هيأت مركزي نظارت پس از تعيين اعضاي هيأت نظارت استان ، اسامي آنان را به ستاد انتخابات استان مربوط و به ستاد انتخابات كشور اعلام مي نمايد .
تبصره – در هر استاني كه تعداد نمايندگان آن از سه نفر كمتر باشد و يا به حد نصاب از آن استان داوطلب نباشد ، تعيين بقيه اعضاء از بين نمايندگان استانهاي مجاور با هيأت مركزي نظارت مي باشد .
ماده 39- ستاد انتخابات استان پس از وصول اسامي اعضاي هيأت نظارت استان ، اسامي نامبردگان را به فرمانداريهاي تابع اعلام مي نمايد .
ماده 40- هيأت نظارت استان در هر شهرستان ، هيأت نظارت شهرستان بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشوري را مركب از (5) نفر از معتمدان محل تشكيل مي دهد و اسامي آنان را به فرمانداري ذي ربط و ستاد انتخابات استان اعلام مي نمايد .
ماده 41- فرمانداري مكلف است پس از وصول اسامي اعضاي هيأت نظارت شهرستان ، اسامي نامبردگان را به بخشداريهاي تابع اعلام نمايد .
ماده 42- هيأت نظارت شهرستان براي هر بخش ، هيأت نظارت بخش مركب از سه نفر معتمد محلي براي نظارت بر انتخابات بخش تشكيل مي دهد و اسامي آنان را به بخشدار مربوط و فرمانداري محل اعلام مينمايد .
تبصره – اقدامات هيأت نظارت شهرستان درخصوص تعيين اعضاي هيأت نظارت بخش ، نافي اختيارات هيأت مركزي نظارت و هيأت نظارت استان در اين مورد نخواهد بود .
ماده 43- هيأت نظارت بخش مي تواند براي شعبه ثبت نام و اخذرأي ناظر تعيين حداكثر تا يك روز مانده به روز اخذرأي به بخشدار معرفي نمايد .
ماده 44- شركت اعضاي هيأت نظارت بخش در جلسات هيأت اجرايي به منظور نظارت بر صحت برگزاري انتخابات مي باشد و عدم حضور آنان در جلسات و يا خودداري از امضاي صورتجلسات مانع از ادامه كار انتخابات نخواهد بود .
ماده 45- هيأتهاي نظارت در چارچوب قانون و آيين نامه اجرايي تنها ناظر بر اجراي صحيح قانون ميباشند و حق دخالت در امور اجرايي انتخابات را ندارند .
فصل چهارم – اعلام داوطلبي ، بررسي سوابق و رسيدگي به صلاحيت داوطلبان
ماده 46- بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول دستور شروع انتخابات ، آگهي ثبت نام از داوطلبان ، حاوي تاريخ شروع و خاتمه ثبت نام ، محل ثبت نام ، شرايط انتخاب شوندگان و مدارك مورد نياز شامل اصل شناسنامه عكس دار ، دو نسخه تصوير كليه صفحه هاي شناسنامه ، اصل و تصوير كارت پايان خدمت يا مدركي دال بر مشخص بودن وضعيت خدمت وظيفه عمومي و چهارقطعه عكس جديد 4 × 3 منتشر نمايد و ظرف مهلت مقرر از داوطلبان عضويت در شوراها ثبت نام به عمل آورد .
تبصره – در صورتي كه تعداد داوطلبان براي تشكيل شورا كمتر يا برابر با تعداد اعضاي اصلي باشد ، انتخابات برگزار نخواهد شد .
ماده 47- بخشدار مي تواند با صدور حكم كتبي مسئول يا مسئولاني از بين كارمندان بخشداري را براي ثبت نام از داوطلبان عضويت در شوراها تعيين نمايد .
تبصره – بخشدار مي تواند با صدور حكم كتبي ، دهدار را نيز به عنوان مسئول ثبت نام تعيين نمايد .
ماده 48- داوطلبان عضويت در شوراها در مهلت مقرر با مراجعه به بخشداري و ارايه مدارك مورد نياز شخصاً پرسشنامه اعلام داوطلبي را در حضور مسئول ثبت نام تكميل مي نمايند . مسئول ثبت نام پس از دريافت و تطبيق مشخصات سجلي داوطلب با اصل شناسنامه ، رسيد مدارك و پرسشنامه را به وي تسليم مي دارد .
ماده 49- هيأت اجرايي بلافاصله پس از تشكيل ، مقدمات رسيدگي به صلاحيت داوطلبان را فراهم مي نمايد .
ماده 50- بخشدار موظف است در اجراي تبصره (1) ذيل ماده (46) قانون ، در پايان هر روز اسامي و مشخصات داوطلباني را كه توسط هيأت اجرايي مظنون تشخيص داده شده اند به منظور بررسي سوابق حـسب مورد بـه مراجع ذي ربط در شـهرستان از قبيـل اداره اطلاعـات ، نيـروي انتظامي ، دادگستري و ثبت احوال ارسال نمايد .
ماده 51 ( اصلاحي 15/5/1382 ) – مراجع مذكور در ماده (46) قانون موظفند در اجراي تبصره (2) ماده ياد شده حداكثر ظرف مدت ده روز پس از وصول اسامي و مشخصات هر يك از داوطلبان نتيجه بررسيهاي انجام شده درخصوص سوابق آنان را به طور كتبي به بخشدار اعلام نمايند .
تبصره 1 - مراجع مذكور در ماده 46 قانون موظف اند اطلاعات و سوابق ذيربط داوطلبان استعلام شده را كتباً به هيأت اجرايي اعلام نمايند .
تبصره 2 - عدم ارسال هرگونه پاسخ توسط مراجع مذكور در ماده ( 46) قانون در مهلت مقرر ، به منزله فقدان سوابق سوء داوطلبان در آن مراجع محسوب مي گردد .
ماده 52- بخشدار موظف است به محض وصول اطلاعات لازم درباره سوابق هر يك از داوطلبان ، جلسات هيأت اجرايي را تشكيل دهد و حداكثر ظرف مدت هفت روز پس از وصول سوابق هر يك از داوطلبان با رعايت كامل متن ماده (49) قانون ، به صلاحيت آنان رسيدگي و نتيجه را صورتجلسه نمايد و بلافاصله يك نسخه از هر يك از صورتجلسه تنظيمي را به هيأت نظارت بخش ارسال نمايد .
تبصره – مهلت رسيدگي به صلاحيت آن دسته از داوطلبان عضويت در شوراي اسلامي روستا كه در مظان اتهام قرار نداشته اند و سوابق آنان از مراجع مذكور در ماده (46) قانون استعلام نشده است نيز حداكثر هفت روز پس از پايان مهلت (10) روزه مراجع ياد شده مي باشد .
ماده 53- هيأت نظارت بخش پس از وصول صورت جلسات رسيدگي به صلاحيت داوطلبان ، به استناد ماده (48) قانون موظف است حداكثر ظرف مدت (7) روز از وصول هر يك از صورتجلسات ، نظريه خود را مبني بر تأييد يا رد صلاحيت آن دسته از داوطلباني كه صلاحيت آنان توسط هيأت اجرايي رد شده است به صورت كتبي به بخشدار اعلام نمايد .
تبصره – چنانچه هيأت نظارت بخش درباره داوطلب يا داوطلبان مذكور نظر خود را در مهلت مقرر اعلام ننمايد ، نظر هيأت اجرايي ملاك عمل خواهد بود .
ماده 54- بخشدار موظف است پس از وصول نظريه هيأت نظارت بخش مبني بر تأييد يا رد تصميمات هيأت اجرايي بخش درخصوص رد صلاحيت داوطلبان و همچنين با رعايت تبصره ماده (53) بلافاصله مراتب تأييد يا رد صلاحيت هر يك از داوطلبان را به طور كتبي به داوطلب تأييد يا رد صلاحيت شده ذيربط اعلام نمايد .
تبصره – داوطلبان رد صلاحيت شده ظرف 4 روز پس از دريافت نظريه هيأت اجرايي به استناد تبصره 1 ماده 50 قانون مي توانند ضمن درخواست دلايل رد صلاحيت خود شكايت خود را به هيأت نظارت شهرستان تسليم نمايند .
ماده 55- هيأت نظارت شهرستان موظف است ظرف مهلت مقرر در تبصره (3) ماده (50) قانون ، نظر خود درخصوص تأييد يا رد صلاحيت آن دسته از داوطلباني كه صلاحيتشان در هيأت اجرايي رد شده و شاكي بوده اند را با تنظيم صورتجلسه به ضميمه نامه رسمي به هيأت اجرايي بخش ارسال نمايد .
تبصره 1 – چنانچه در مهلت مقرر هيچ گونه شكايتي از حوزه انتخابيه واصل نشد ، مراتب صورتجلسه و به همان نحو عمل خواهد شد .
تبصره 2 – رعايت قانون لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف مصوب 22/8/78 مجمع تشخيص مصلحت نظام درخصوص بررسي صلاحيت داوطلبان و ابلاغ مراتب رد صلاحيت به داوطلبان ذيربط الزامي است .
ماده 56- هيأت اجرايي بخش موظف است پس از وصول صورتجلسه رسيدگي به شكايات داوطلبان رد صلاحيت شده ، از هيأت نظارت شهرستان ، بلافاصله مراتب را به منظور انتشار آگهي اسامي نامزدهاي انتخاباتي به بخشدار اعلام نمايد .
ماده 57- بخشدار موظف است پس از وصول نظريه هيأت نظارت شهرستان ، آگهي اسامي نامزدهاي انتخاباتـي را حداكثر ظـرف سه روز تهـيه و هـشت روز قـبل از روز اخذرأي به منـظور اطـلاع اهـالي حوزه انتخابيه ، در حوزه مذكور منتشر نمايد .
ماده 58- در اجراي ماده (24) قانون ، نامزدهاي انتخاباتي در صورت تمايل به داشتن نماينده در محل شعبه ثبت نام و اخذرأي موظفند حداكثر تا سه روز قبل از روز اخذرأي اسامي و مشخصات و يك قطعه عكس نمايندگان خود را به هيأت اجرايي تسليم نمايند .
ماده 59- هيأت اجرايي موظف است براي نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي ، معرفي نامه و يا كارت شناسايي صادر و به نامزد ذيربط تحويل نمايد .
ماده 60- شكايات و اعتراضات نمايندگان نامزدهاي انتخاباتي از طريق نامزدهاي مربوط جمع آوري و با امضاي وي به هيأتهاي اجرايي و نظارت بخش تسليم خواهد شد .
ماده 61- تداركات و تأمين احتياجات مورد تقاضاي هر يك از نمايندگان نامزدها به عهده نامزد معرفي كننده خواهد بود .




فصل پنجم – تبليغات
ماده 62- مدت فعاليت تبليغات انتخاباتي براي كليه نامزدها يكسان است و (8) روز قبل از روز اخذرأي آغاز مي گردد و تا (24) ساعت قبل از روز اخذرأي ادامه خواهد داشت .
ماده 63- در فعاليتهاي تبليغاتي انتخاباتي ، انجام امور ذيل ممنوع است و مرتكبين تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند .
1- نوشتن و يا اظهار مطالب خلاف واقع .
2- ديوار نويسي ، راه اندازي كاروانهاي تبليغاتي و استفاده از بلندگوهاي سيار خارج از محل سخنراني و يا ستاد تبليغاتي انتخاباتي .
3- اعلام نظر شخصيتها در تأييد نامزدها با ذكر عنوان و مسئوليت آنان .
4- استفاده از صدا و سيما و ميز خطابه نماز جمعه يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد .
5- فعاليت انتخاباتي كارمندان در ساعات اداري .
6- استفاده از وسايل و امكانات وزارتخانه ها و ادارات ، شركتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداريها و شركت ها و سازمانهاي وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي ( به هر ميزان ) استفاده مي كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مذكور .
7- فعاليت تبليغاتي مجريان و ناظران انتخابات براي نامزدهاي انتخاباتي در قلمرو مسئوليت خود .
8- الصاق هرگونه آثار تبليغاتي نامزدها بر روي علائم راهنمايي و رانندگي ، تابلوي بيمارستانها ، تابلوي مدارس و ساير مؤسسات آموزشي و تابلوهاي منصوبه در معابر عمومي توسط بخش دولتي و وابسته به دولت و همچنين تأسيسات عمومي و دولتي و صندوقهاي پست ، باجه هاي تلفن ، پستهاي برق و تلفن ، تابلوها و املاك بخش خصوصي ( مگر با رضايت مالكان يا متصرفان ) و هرگونه تابلوي راهنما ، مأمورين انتظامي در صورت مشاهده چنين مواردي متخلفان را جلب و به منظور تعقيب قانوني به مقامات قضايي تحويل مينمايند . بخشداريها موظف اند با استفاده از امكانات محلي نسبت به امحاي چنين اوراقي اقدام نمايند .
9- تبليغ عليه نامزدها و هرگونه هتك حرمت و حيثيت آنان .
10- پاره يا معدوم نمودن عكس و آثار تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي در مدت و زمان قانوني تبليغات كه در محلهاي مجاز الصاق شده و يا نصب شده باشد .
11- انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي تحت عنوان داوطلبي خارج از مهلت قانوني تبليغات .
تبصره 1- درجات تحصيلي و سوابق خدمات و فعاليتهاي مورد ادعا در آثار تبليغاتي بايد مستند به مداركي باشد كه در صورت نياز هيأت اجرايي ، ارايه آنها امكان پذير باشد .
تبصره 2- استفاده از امكانات تبليغي مؤسساتي كه به نحوي از بودجه عمومي استفاده مي كنند ولي با رعايت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقيقي و حقوقي براي آنها كارهاي تبليغاتي انجام ميدهند ( مثل نشريات وابسته به دولت ) ، در تبليغات انتخاباتي بلامانع است .
تبصره 3- استفاده از اماكن دولتي و عمومي مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذي صلاح و پرداخت هزينه برابر براي تمامي نامزدها و طرفداران آنان بلامانع است .
تبصره 4 – بخشداريها مي توانند با استفاده از امكانات محلي ، محلهاي مناسبي اعم از ثابت يا سيار براي الصاق يا ارائه آثار تبليغاتي نامزدها تعيين نمايند و در صورت لزوم هزينه لازم را از آنان اخذ كنند .
تبصره 5- استفاده از هرگونه آثار تبليغاتي نامزدها و طرفداران آنان اعم از كاغذي ، پارچه اي ، مقوايي ، فلزي و يا هر جنس ديگر با ابعاد بيشتر70 ×100 سانتي متر ممنوع است .
تبصره 6- شركت پست در چارچوب اساسنامه خود فقط مي تواند در امر توزيع آثار تبليغاتي نامزدها اقدام نمايد .
ماده 64- مطبوعات و نشريات حق ندارند آگهي يا مطالبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج نمايند و يا مطلبي بنويسند كه دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد ، در اين صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را به نشريه مزبور بدهند و آن نشريه طبق قانون مطبوعات مكلف به چاپ فوري آن در مهلت مجاز تبليغات مي باشد .
تبصره – مطبوعات و نشريات در انتشار هرگونه مطلب درخصوص نامزدها مكلفند به نحوي اقدام نمايند كه فرصت پاسخگويي براي نامزد در مهلت مجاز تبليغاتي فراهم باشد .
ماده 65- انتشار اعلام نظر شخصيتها ( بدون ذكر عنوان مسئوليت آنان ) ، مجامع ، احزاب و گروههاي مجاز ، در تأييد نامزد انتخاباتي بايد مستند به مدرك كتبي و امضا شده مربوط به تأييد و حمايت باشد و در صورت درخواست هيأت اجرايي ، نامزد انتخاباتي مكلف به ارايه اين مستندات و مدارك باشد .
ماده 66- همزمان با آغاز كار ستاد تبليغات انتخاباتي نامزدها ،نشاني و محل ستاد و نام مسئول آن كتباً و با امضاي نامزد انتخاباتي مربوط ، به آگاهي هيأت اجرايي حوزه انتخابيه برسد .
تبصره – ستاد تبليغات انتخاباتي ، مركزي است كه فعاليتهاي تبليغاتي نامزدها و طرفداران آنان مندرج در مواد فصل پنجم اين آيين نامه در آن ساماندهي و انجام پذيرد . هر داوطلب تنها مي تواند يك ستاد تبليغاتي داير نمايد .
ماده 67- هرگونه عكس و آثار تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي كه در محل شعبه ثبت نام و اخذرأي وجود دارد بايد قبل از اخذرأي ، توسط اعضاي شعبه امحا شود .
فصل ششم – برنامه روز اخذرأي و شمارش و قرائت آراء و اعلام نتيجه اخذرأي
ماده 68- اعضاي شعبه ثبت نام و اخذرأي حداقل يك ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر ميشوند . ابتدا به استناد تبصره (2) ذيل ماده (40) قانون ، نسبت به انتخاب هيأت رئيسه و منشي ها اقدام و مراتب را در صورتجلسه درج مي نمايند ، سپس صندوق اخذرأي را در حضور نماينده بخشدار و ناظر بر انتخابات ( در صورت حضور ) باز مي كنند و پس از حصول اطمينان از خالي بودن صندوق ، آن را لفاف ، با لاك و مهر شعبه ثبت نام و اخذرأي لاك و مهر ( پلمپ ) مي نمايند و پس از امضاء و تأييد مراتب فوق در صورتجلسه ، برنامه اخذرأي و قرائت آراء را در (6) مرحله به شرح زير انجام مي دهند :
الف – مرحله مراجعه رأي دهندگان
ب – مرحله كنترل
ج – مرحله ثبت نام
د – مرحله اخذرأي
ﻫ - مرحله قرائت و شمارش آراء
و – مرحله تنظيم و تكميل صورتجلسه
الف – مرحله مراجعه رأي دهندگان
1- اعضاي شعبه بايد ترتيبي اتخاذ نمايند كه رأي دهندگان از يك سمت وارد محل شعبه شوند و پس از دادن رأي از سمت ديگر خارج شوند .
2- مأمورين انتظامي موظفند طبق دستور نماينده بخشدار يا رئيس شعبه ثبت نام و اخذرأي از ازدحام در داخل محوطه اخذرأي ممانعت نمايند تا اخذرأي در كمال آرامش انجام پذيرد .
3- رأي دهندگان با در دست داشتن عين شناسنامه خود در محل شعبه ثبت نام و اخذرأي حضور مي يابند و به ترتيب به منظور ثبت نام و دادن رأي وارد محوطه اخذرأي مي شوند .
ب – مرحله كنترل
كنترل در سه مرحله انجام مي شود :
1- كنترل شناسنامه : رئيس شعبه يا هر يك از سه منشي شعبه ثبت نام و اخذرأي با ملاحظه شناسنامه رأي دهنده موارد زير را مورد توجه قرار مي دهند :
الف – شناسنامه به مهر شعب ديگر ممهور نشده باشد .
ب – شناسنامه متعلق به شخص مراجعه كننده بوده و صاحب آن در روز اخذرأي حداقل (15) سال تمام سن داشته باشد .
2- رئيس شعبه و يا هر يك از سه منشي انگشت سبابه دست راست رأي دهنده را كنترل مي نمايد تا آلوده به رنگ جوهر استامپ ، كه نشانه دادن رأي در شعبه ديگر است ، نباشد .
در صورتي كه مراجعه كننده داراي شناسنامه اي باشد كه ممهور به مهر انتخابات در روز اخذرأي است و دلالت بر دادن رأي در شعبه ديگري نمايد و يا در انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذرأي ديگري مشاهده شود ، از وي رأي گيري نخواهد شد .
3- كنترل شرط احراز توطن :
به استناد بند (3) ماده (25) قانون و تبصره ذيل آن ، اعضاي شعبه ثبت نام و اخذرأي به روشهاي مقتضي كنترل مي نمايند كه شخص رأي دهنده و يا افراد تحت تكفل وي ( همسر و فرزندان ) حداقل يك سال متوالي متصل به زمان اخذرأي در محل سكونت داشته باشد .
ج – مرحله ثبت نام
1- پس از انجام مرحله كنترل و حصول اطمينان از اينكه شناسنامه متعلق به مراجعه كننده است و واجد شرايط رأي دادن مي باشد ، يك نفر از منشي ها نسبت به ثبت مشخصات وي براساس مندرجات شناسنامه بر روي برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأي دهنده روي برگ تعرفه ، آن را با قيد تاريخ با مهر انتخابات ممهور و امضا مي نمايد .
2- متصدي ثبت نام ، شناسنامه رأي دهنده را نيز به مهر انتخابات ممهور و به وي تحويل مي نمايد .
د – مرحله اخذرأي
1- پس از ثبت نام از رأي دهنده ، متصدي ثبت نام برگ رأي را بعد از ممهور نمودن به مهر انتخابات از محل نقطه چين از تعرفه انتخاباتي جدا مي كند و به رأي دهنده تسليم مي نمايد تا رأي دهنده اسم نامزد يا نامزدهاي مورد نظر خود را حداكثر به تعداد اعضاي اصلي شورا بر روي آن بنويسد ، تا كند داخل صندوق بياندازد و از درب خروجي شعبه خارج شود .
بديهي است تعرفه هاي انتخاباتي در محل شعبه باقي مي ماند و بايد در نگهداري و حفاظت آنها دقت و مراقبت كامل به عمل آيد .
2- نماينده بخشدار و اعضاي شعبه ثبت نام و اخذرأي بايد ترتيبي اتخاذ نمايند كه رأي نويسي مخفي باشد و به صورت كاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص ديگري انجام پذيرد و هيچ يك از اعضاي شعبه و نماينده بخشدار و مأمورين انتظامي و نماينده هيأت نظارت و اصولاً كليه افرادي كه به هر شكل در شعبه وظيفه اي بر عهده دارند حق نوشتن رأي براي اشخاص را ندارند .
در صورتي كه براي نوشتن رأي نياز به فرد ديگري باشد ، رأي دهنده بايستي از وجود افراد خارج از شعبه كه مورد اعتماد وي هستند ، استفاده نمايد و اعضاي شعبه نيز كنترل نمايند تا عمل خلاف قانون انجام نگيرد .
3- نماينده هيأت نظارت حق دخالت در امور اجرايي انتخابات را ندارد و در صورت مشاهده ارتكاب به تخلف مندرج در ماده (67) قانون موظف است مراتب را به اعضاي شعبه و نماينده بخشدار تذكر دهد و آنان ضمن بررسي موضوع بايد فرد يا افراد خاطي را توسط مأمورين انتظامي حاضر در شعبه جلب و مراتب را صورتجلسه نمايند و همراه خاطي تحويل مقامهاي قضايي دهند .
ﻫ - مرحله قرائت و شمارش آراء
اعضاي شعبه پس از انقضاي مدت اخذرأي در صورت حصول اطمينان از اينكه كليه مراجعه كنندگان رأي خود را در صندوقهاي رأي انداخته اند و ديگر كسي براي دادن رأي در محل شعبه حضور ندارد ، بلافاصله پس از شمارش تعرفه ها و ثبت تعداد آن در صورتجلسه با حضور نماينده بخشدار و نماينده هيأت نظارت ، شمارش و قرائت آراء را به ترتيب زير آغاز مي نمايند :
1- ابتدا رئيس يا نايب رئيس شعبه اخذرأي با همكاري يكي از منشي ها لاك و مهر ( پلمپ ) صندوق اخذرأي را باز و تعداد برگهاي داخل صندوق را بدون اينكه قرائت شود شمارش مي كنند و پس از تطبيق تعداد آنها با تعداد برگهاي تعرفه به يكي از دو حالت زير عمل مي نمايند :
الف – چنانچه تعداد اوراق رأي داخل صندوق بيشتر از تعداد تعرفه ها باشد براساس بند ‹‹ج›› ماده (20) قانون ، به تعداد اضافي ابتدا از اوراق غير چاپي و متفرقه و سپس از مجموع برگهاي رأي ، بدون اينكه خوانده شود ، بر مي دارند و جمله ‹‹ باطل شد ›› را در پشت آن قيد و تعداد آن را در صورتجلسه اخذرأي نيز درج و در پايان ضميمه صورتجلسه مي نمايند .
ب – در صورتي كه تعداد اوراق رأي داخل صندوق مساوي يا كمتر از تعداد تعرفه ها باشد ، اقدام خاصي صورت نمي گيرد و فقط مراتب در صورتجلسه درج مي شود .
2- پس از اينكه شمارش آراء به ترتيب ياد شده انجام شد ، قرائت آراء با رعايت مواد (19) ، (20) ، (21) ، (22) و (23) قانون و بندها و تبصره هاي ذيل آنها انجام خواهد شد .
و – مرحله تنظيم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء ، صورتجلسه اخذرأي شعبه در پنج نسخه تنظيم و سپس تعداد رأي هر يك از نامزدها در صورتجلسه قيد مي شود . پس از انجام اين كار ، صورتجلسه به امضاي نماينده بخشدار و اعضاي شعبه اخذرأي و نماينده هيأت نظارت مي رسد و بلافاصله كليه اوراق و مدارك انتخاباتي و يك نسخه از صورت جلسه تنظيمي داخل صندوق رأي قرار داده مي شوند و پس از لاك و مهر ( پلمپ ) شدن صندوق يا صندوقها ، اعضاي شعبه اخذرأي به اتفاق نماينده بخشدار و به همراه نماينده هيأت نظارت و مأمورين محافظ صندوق ، صندوق يا صندوقهاي رأي را همراه با يك نسخه از صورتجلسه نتايج آراي شعبه و ساير مدارك رسماً تحويل هيأت اجرايي مي دهند . از سه نسخه باقي مانده صورتجلسه نتايج آراء ، يك نسخه تحويل نماينده هيأت نظارت ، يك نسخه تحويل نماينده بخشدار و يك نسخه نيز تحويل رئيس شعبه مي شود . اگر در روز اخذرأي مسائل و مشكلاتي پديد آيد بايد در قسمت انتهاي صورتجلسه نوشته شود و به امضاي اعضاي شعبه ، نماينده بخشدار و نماينده هيأت نظارت بخش برسد .
تبصره 1– چنانچه صندوق اخذرأي به گونه اي ساخته شده باشد كه نيازي به لفاف نداشته باشد پس از بستن آن فقط محل يا محلهاي تعيين شده بر روي صندوق ، در مراحل مختلف برنامه اخذرأي با مهر انتخابات لاك و مهر ( پلمپ ) خواهد شد .
تبصره 2 – در اجراي ماده (66) قانون در صورت اعزام بازرس يا بازرسان ثابت وزارت كشور ، به شعب ثبت نام و اخذرأي ، آنان موظف اند در كليه مراحل برنامه روز اخذرأي و قرائت و شمارش آراء و اعلام نتايج و تنظيم صورت جلسه حضور يافته و تمامي نسخ صورت جلسه شعبه را امضا كنند .

ماده 69- هيأت اجرايي پس از دريافت صندوق يا صندوقهاي محتوي آراء و مدارك و صورتجلسات شعب ثبت نام و اخذرأي حوزه انتخابيه ، در حضور اعضاي هيأت نظارت بخش نسبت به تنظيم صورت جلسه نتيجه اخذرأي در حوزه انتخابيه اقدام مي نمايد و يك نسخه از صورتجلسه را براي انتشار آگهي نتيجه انتخابات به بخشدار تحويل مي دهد .
تبصره – در اجراي ماده (66) قانون در صورت اعزام بازرس يا بازرسين ثابت وزارت كشور به شعب ثبت نام و اخذرأي ، آنان موظفند در كليه مراحل برنامه روز اخذرأي و قرائت و شمارش آراء و اعلام نتايج تنظيم صورتجلسه حضور يافته و تمامي نسخ صورتجلسه شعبه را امضاء كنند .
ماده 70- بخشدار موظف است بلافاصله پس از دريافت صورتجلسه نتيجه اخذرأي از هيأت اجرايي بخش نسبت به تنظيم آگهي نتيجه انتخابات و انتشار آن در حوزه انتخابيه اقدام نمايد .
فصل هفتم – بررسي شكايات
ماده 71- به استناد ماده (52) قانون ، هيأتهاي اجرايي موظفند از تاريخ اعلام نهايي صلاحيت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتيجه اخذرأي انتخابات ، شكايات واصله را بپذيرند و ظرف پنج روز به آنها رسيدگي نمايند . بنابراين چنانچه در مهلت ياد شده شكايتي از حوزه انتخابيه به هيأت اجرايي بخش واصل شود ، هيأت مذكور موظف است حداكثر ظرف پنج روز پس از وصول هر شكايت در جلسه مشترك با هيأت نظارت بخش به آن رسيدگي و مراتب را صورتجلسه نمايند .
تبصره 1- شكاياتي قابل طرح و بررسي مي باشد كه نام و نام خانوادگي ، نام پدر ، آدرس محل كار يا سكونت شاكي كه هويت وي را آشكار مي نمايد ، دارا باشند .
تبصره 2- هيأت اجرايي پس از پايان مهلت دريافت و رسيدگي به شكايات چنانچه هيچ گونه شكايتي از انتخابات دريافت ننموده باشد ، مراتب عدم وصول شكايت را نيز صورتجلسه مي نمايد .
ماده 72- هيأت اجرايي موظف است پس از اتمام مهلت رسيدگي به شكايات ، بلافاصله با توجه به شكايات دريافتي و بررسي چگونگي برگزاري انتخابات ، نظر خود در مورد چگونگي برگزاري و پيشنهاد تأييد يا ابطال انتخابات حوزه انتخابيه را طي صورتجلسه اي به هيأت نظارت بخش اعلام نمايد .
تبصره 1- چنانچه بررسي شكايات منجر به ابطال آراي شعبه يا شعبي از حوزه انتخابيه شود ( اعم از آن كه در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد و يا نباشد ) هيأت اجرايي بخش موظف است آراي باطل شده را در نتايج قبلي دخالت داده و نتيجه جديد به دست آمده از آن را در صورتجلسه مذكور منظور نمايد .
تبصره 2- پيشنهاد ابطال كل انتخابات يا آراي شعبه يا تعدادي از شعب مي بايد مستدل و براساس مواد قانون باشد .
ماده 73- هيأت نظارت بخش موظف است حداكثر ظرف پنج روز از وصول نظريه هيأت اجرايي بخش درخصوص برگزاري انتخابات به شرح زير اقدام نمايد :
الف – چنانچه نظر بر تأييد صحت برگزاري انتخابات داشته باشد مراتب را صورتجلسه و يك نسخه آن را به بخشداري و يك نسخه را براي اطلاع ، به هيأت نظارت شهرستان ارسال مي نمايد .
ب – چنانچه نظر بر ابطال انتخابات يك يا چند شعبه اخذرأي داشته باشد ، مراتب را به صورتجلسه و يك نسخه آن را همراه با دلايل و مدارك مستند به منظور اخذ تصميم و اقدام بعدي به هيأت نظارت شهرستان و يك نسخه را براي اطلاع ، به بخشداري ارسال مي نمايد .
تبصره – از اين مرحله به بعد با توجه به دو وضعيت (الف) و (ب) ، اقدامات در دو مسير جداگانه ولي به صورت موازي و همزمان ادامه خواهد يافت .
ماده 74- اقدامات مربوط به بند (الف) ماده 73 :
1- بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه هيأت نظارت بخش مبني بر تأييد صحت برگزاري انتخابات ، مراتب را از طريق انتشار آگهي ، به آگاهي اهالي حوزه انتخابيه برساند و يك نسخه از آگهي منتشر شده را براي هيأت نظارت شهرستان ارسال نمايد .
2- به استناد ماده 55 قانون ، چنانچه كسي به تأييد صحت برگزاري انتخابات معترض باشد ، حداكثر ظرف مدت 2 روز از انتشار آگهي مي تواند شكايت خود را به هيأت نظارت شهرستان اعلام نمايد .
3- هيأت نظارت شهرستان موظف است حداكثر ظرف (15) روز از وصول شكايت معترضان ، براساس ماده (55) و با رعايت ماده (57) و (59) قانون نتيجه قطعي و نهايي انتخابات حوزه انتخابيه را به بخشدار مربوط اعلام نمايد . چنانچه در پايان مهلت دريافت شكايت ، هيأت نظارت شهرستان شكايتي دريافت نكرد موظف است بلافاصله مراتب عدم وصول شكايت را هم براي اقدام بعدي به بخشدار اعلام نمايد .
4- بخشدار موظف است نظر نهايي هيأت نظارت شهرستان درخصوص تأييد يا عدم تأييد صحت برگزاري انتخابات را از طريق انتشار آگهي ، به آگاهي اهالي حوزه انتخابيه برساند .
ماده 75- اقدامات مربوط به بند (ب) ماده 73 :
1- هيأت نظارت شهرستان موظف است حداكثر ظرف پنج روز از وصول صورتجلسه هيأت نظارت بخش مبني بر پيشنهاد ابطال انتخابات ، موضوع را بررسي و نتيجه را صورتجلسه نمايد چنانچه نتيجه بررسيها حاكي از تأييد صحت برگزاري انتخابات با همان نتيجه قبلي باشد ، مراتب را بلافاصله از طريق هيأت نظارت بخش به بخشدار اعلام مي نمايد . در غير اين صورت چنانچه نظر به ابطال و يا تغيير سرنوشت انتخابات باشد ، صورتجلسه تنظيم شده را به منظور اظهارنظر نهايي به هيأت نظارت استان ارسال مي دارد .
2- بخشدار موظف است پس از وصول نظريه هيأت نظارت شهرستان مبني بر تأييد صحت برگزاري انتخابات كه نتيجه قطعي و نهايي انتخابات محسوب مي شود ، مراتب را از طريق انتشار آگهي به آگاهي اهالي حوزه انتخابيه برساند .
3- هيأت نظارت استان موظف است حداكثر ظرف (5) روز از وصول نظريه هيأت نظارت شهرستان درخصوص ابطال انتخابات و يا تغيير سرنوشت آن ، نظر نهايي خود مبني بر تأييد يا عدم تأييد صحت برگزاري انتخابات و يا تغيير نتيجه اعلام شده قبلي را طي صورتجلسه اي به هيأت نظارت استان اعلام نمايد .
4- هيأت نظارت شهرستان موظف است بلافاصله پس از وصول صورتجلسه نظريه هيأت نظارت استان ، مراتب را از طريق هيأت نظارت بخش به بخشدار اعلام نمايد .
5- بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه نظريه هيأت نظارت استان نتيجه قطعي و نهايي انتخابات را از طريق انتشار آگهي ، به آگاهي اهالي حوزه انتخابيه برساند .
ماده 76- هيأتهاي نظارت شهرستان و استان موظفند در كليه اقدامات خود همواره ماده (59) قانون را در نظر داشته باشند و آن را رعايت نمايند .
ماده 77- بخشدار موظف است پس از انتشار آگهي نتيجه قطعي و نهايي انتخابات حوزه هاي انتخابيه ، سه نسخه از هر يك از اين آگهي ها را به ستاد انتخابات فرمانداري ارسال نمايد ، يك نسخه از آنها به ستاد انتخابات كشور ، نسخه ديگر به ستاد انتخابات استان ارسال مي گردد و نسخه باقيمانده ، در بايگاني فرمانداري نگهداري خواهد شد .
فصل هشتم – انتخابات شوراي اسلامي بخش
ماده 78- در اجراي ماده (5) و با رعايت ماده (6) قانون ، هيأت اجرايي بخش موظف است براي يك يا چند روستا يك نفر را به عنوان نماينده خود به منظور شركت در جلسه شوراي اسلامي روستا ، جهت انتخاب نماينده براي عضويت در شوراي اسلامي بخش ، به بخشدار معرفي نمايد .
ماده 79- بخشدار موظف است نسبت به صدور حكم نمايندگان هيأت اجرايي اقدام و در صورت معرفي ناظر از طرف هيأت هاي نظارت نامبردگان را به محل مأموريت اعزام نمايد .
ماده 80- بخشدار موظف است قبل از اعزام نماينده هيأت اجرايي به روستاها ، تاريخ و ساعت تشكيل جلسه شوراي اسلامي روستا و موضوع عزيمت نماينده هيأت اجرايي را به شوراي ذيربط اعلام نمايد .
ماده 81- نمايندگان هيأتهاي اجرايي و نظارت موظفند در موعد مقرر در روستاي محل مأموريت حضور يابند . پس از حضور حداقل سه نفر از اعضاي شورا ، جلسه رسميت مي يابد و سپس مدعوين يك نفر از اعضاي اصلي شورا را براي شركت در جلسه انتخاب اعضاي اصلي و علي البدل شوراي بخش انتخاب و مراتب را صورتجلسه و به امضاي حاضرين در جلسه مي رسانند . يك نسخه از صورتجلسه توسط نماينده هيأت اجرايي به هيأت مذكور تسليم مي شود .
ماده 82- هيأت اجرايي موظف پس از وصول صورتجلسات مبني بر معرفي نماينده از كليه شوراهاي واقع در محدوده بخش ، اسامي نمايندگان معرفي شده را به منظور دعوت از آنان به بخشدار اعلام نمايد .
ماده 83- بخشدار موظف است از نمايندگان منتخب شوراهاي اسلامي روستاهاي واقع در محدوده بخش ، با تعيين تاريخ و محل تشكيل جلسه ، دعوت به عمل آورد . پس از حضور حداقل دو سوم مدعوين جلسه رسميت مي يابد و سپس در حضور اعضاي هيأت اجرايي و نظارت بخش نمايندگان منتخب حاضر در جلسه پنج نفر را به عنوان عضو اصلي و سه نفر را به عنوان عضو علي البدل شوراي اسلامي بخش با رأي مخفي و اكثريت نسبي آراء انتخاب مي نمايند و مراتب صورتجلسه مي شود و يك نسخه از آن به منظور صدور آگهي به بخشدار تسليم مي شود .
تبصره 1- در صورتي كه بخش بيش از پنج روستا نداشته باشد انتخابات شوراي اسلامي بخش برگزار نميشود و كليه نمايندگان معرفي شده از شوراهاي اسلامي روستاها به عضويت شوراي بخش در مي آيند . در اين خصوص صورتجلسه اي با حضور اعضاي هيأت نظارت ، توسط هيأت اجرايي بخش تنظيم ميشود و بخشدار موظف است پس از وصول آن ، مراتب را با صدور آگهي به اطلاع اهالي بخش برساند .
تبصره 2- در صورتي كه بخش كمتر از پنج روستا داشته باشد ، كليه نمايندگان معرفي شده از شوراهاي اسلامي روستاها به عضويت شوراي اسلامي بخش در مي آيند و سپس به منظور تأمين كسري اعضا تا پنج نفر ، از كليه اعضاي اصلي شوراهاي اسلامي روستاها توسط بخشدار دعوت به عمل مي آيد تا با حضور هيأتهاي اجرايي و نظارت بخش از بين خود بقيه اعضاي مورد نياز را انتخاب و مراتب را صورتجلسه نماينده ، بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه مذكور ، اسامي اعضاي شوراي اسلامي بخش را با صدور آگهي به اطلاع اهالي بخش برساند .
تبصره 3- چنانچه به دليل كمبود تعداد روستاهاي يك بخش تأمين سه نفر عضو علي البدل شوراي بخش از ميان نمايندگان معرفي شده از سوي شوراهاي اسلامي روستاها ميسر نباشد ، بخشدار موظف است از كليه اعضاي اصلي شوراهاي اسلامي روستاها دعوت به عمل آورد تا با حضور هيأتهاي اجرايي و نظارت بخش از بين خود كسري اعضاي علي البدل شوراي بخش را با اكثريت نسبي آراء انتخاب و مراتب را صورتجلسه نمايند .
تبصره 4- بخشدار مي تواند تبصره هاي (2) و (3) اين ماده را به طور همزمان اجرا نمايد ، به اين ترتيب افرادي كه داراي بيشترين رأي هستند كسري اعضاي اصلي و افرادي كه به ترتيب رأي بعد از آنها قرار ميگيرند كسري اعضاي علي البدل را تأمين خواهند نمود .
فصل نهم – صدور كارت عضويت اعضاي شوراها و امحاي اوراق انتخاباتي
ماده 84- كارت عضويت اعضاي شوراهاي اسلامي روستا با امضاي بخشدار و مهر بخشداري و اعضاي شوراهاي اسلامي بخش با امضاي فرماندار و مهر فرماندار صادر مي شود .
تبصره 1- كارت عضويت فقط براي اعضاي اصلي شورا صادر مي شود .
تبصره 2- براي آن عده از اعضاي شوراهاي اسلامي روستا كه به عضويت شوراي اسلامي بخش نيز درآمده اند علاوه بر كارت عضويت شوراي اسلامي روستا ، كارت عضويت شوراي اسلامي بخش نيز صادر مي شود .
ماده 85- بخشدار موظف است پس از وصول دستور امحاي آراء و اوراق انتخابات شوراهاي اسلامي كشوري از ستاد انتخابات كشور حتي الامكان ، با حضور اعضاي هيأت اجرايي و هيأت نظارت ، نسبت به امحاي اوراق تعرفه و برگهاي رأي مصرف شده حوزه انتخابيه ، در صورتي كه كارت عضويت اعضاي آن صادر شده باشد ، به نحو مقتضي اقدام و مراتب را صورتجلسه و نتيجه را به ستاد انتخابات كشور ، استانداري و فرمانداري متبوع اعلام نمايد .
ماده 86- دستورالعمل اجرايي و فرمهاي مربوط به آيين نامه پس از تصويب وزير كشور قابل اجرا ميباشد .
اين متن جانشين تصويبنامه شماره 120854/ت 17179 ﻫ مورخ 12/10/1375 مي شود و از تاريخ تصويب لازم الاجرا است .

يزدفردا  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا